De historicus E.H. Kossmann betoogde destijds in een essay dat nationale identiteit geen continuïteit of constante is. Hiermee weersprak hij Francis Fukuyama, wiens “End of History” these inmiddels afdoende ontkracht is. Kossmann vroeg zich in dit kader af of natiestaten nog wel toekomst hadden, in ieder geval zouden ze aan kracht en relevantie inboeten. Echter, de teloorgang van de natiestaat is in Europa geen autonoom, sociologisch-evolutionair proces, noch een mondialiseringseffect (alsof deze effecten alleen maar kunnen worden beheerst binnen een federatie en niet intergouvernementeel of multilateraal), maar het resultaat van doelbewust politiek optreden. Men spant zich in Europees verband tot het uiterste in om natiestaten en nationale politieke structuren af te breken en te marginaliseren, waarbij geenszins vaststaat dat dit een verbetering van democratie en rechtstatelijkheid inluidt.
Naar mijn mening ontstijgt de huidige problematiek de binnenlandse partijpolitiek, waar men alleen maar blijft proberen elkaar vliegen af te vangen. De schuldvraag over tekortschietende en/of verkwanselde nationale beleidsinstrumenten en machtsmiddelen is dan ook niet meer relevant. Het probleem ligt bij de basis: het gaat er zo langzamerhand om te proberen vast te stellen hoe Europese bestuurselites er zonder democratisch mandaat en zonder de publieke opinie aan hun zijde te weten in slagen Europees verdrags- en bestuursrecht op dusdanige wijze in te richten dat dit wel móet leiden tot de ontmanteling van beproefde systemen: natiestaten en nationale culturen.
Tot overmaat van ramp wordt deze ontwikkeling door de media en door veel intellectuelen als onafwendbaar, ja zelfs wenselijk gepercipieerd. En als het niet snel genoeg gaat naar hun zin dan krijgt Wilders de schuld. Om op die manier je gelijk te krijgen (of liever halen) is te vergelijken met het laten afbreken van de Deltawerken omdat de zeespiegel tóch gaat stijgen, wát we ook doen.
En we staan erbij en we kijken ernaar. Dat nationale culturen en identiteiten veranderen staat natuurlijk buiten kijf, maar het wordt tegenwoordig blijkbaar van een hogere morele orde geacht om íedere sociologische verandering en mutatie in de nationale identiteit te omarmen, ook de aantoonbaar negatieve externe invloeden. Ik kan mijn ogen haast niet geloven. De lijdelijkheid die bevolkingen en nationale politici aan den dag leggen is zonder twijfel het eigenaardigste massapsychologische fenomeen dat zich in decennia heeft voorgedaan in Europa. den dag leggen is zonder twijfel het eigenaardigste massapsychologische fenomeen dat zich in decennia heeft voorgedaan in Europa.

Goed stukje, Jan!
Je laatste zin spreekt boekdelen en ontneemt mij meer en meer de zin om nog te reageren op alles wat er gebeurt in dit land, in deze wereld.
Morgen komen ze mij halen, om mij naar het ziekenhuis te brengen.
Ik schreef onlangs dat ik er graag weer heelhuids uit wil komen.
Ik vraag mij nu eigenlijk af: Waarom, waarvoor ?
Bedankt voor dit artikel, laat ik daarmee beginnen.
De semi vraag die in de laatste alinea aan de orde komt is helemaal niet zo moeilijk te beantwoorden. Kijk naar het onderwijs van de afgelopen veertig jaar en men kent het antwoord.
De kikkers zijn opgezet in een pan met koud water. Ze voelen de hitte niet eens meer.
Het is vanuit dat oogpunt verfrissend om met mensen te spreken die helemaal geen bal begrijpen van dat wat we ons hier allemaal aan laten leunen.
Ze zitten je vaak aan te kijken alsof ze menen dat je grapjes maakt. Triest maar waar.
Fukuyama heeft de democratische rechtstaat wel als beste structuur aangewezen, en terecht natuurlijk, want het past het best bij de moderniteit.
Wat we nu zien met de Europese integratie is, naast het vernietigen van welvaart as we have never seen it before, het klassieke gevaar waarvoor het conservatisme waarschuwt. Namelijk verandering in de verkeerde richting, opgedrongen door een elite die geen benul heeft van het onwenselijk ervan achten door de bevolking. Conservatisme betekent niet tegen verandering zijn, maar wel kritisch zijn ten opzichte van opgedrongen processen en verandering in zijn algemeenheid, waarbij behoud van het goede als uitgangspunt en bench mark genomen wordt. Bij twijfel maar beter niet doen had als tactiek heel wat beter gepast, maar dat is voor politici geen optie omdat die nu eenmaal altijd ‘iets’ willen ‘presteren’ waarmee ze hun sporen nalaten en dus per definitie eerder geneigd zijn voor verandering te kiezen.
Ik denk zelf dat het point of no return bereikt is, in ieder geval in economisch opzicht, sociaal-maatschappelijke gevolgen hebben zich zelden laten voorspellen, voorbereid zijn op een worse case scenario lijkt me dan ook noodzakelijk.
@toets,
Ja dat krijg je met 40 jaar bos(hersenspoelen) strooien.
De mensen zien letterlijk de bomen niet meer.
Als je er ver vanaf staat en er niet door beinvloed was kijk je er toch anders tegenaan dan de gemiddelde NLer
“De lijdelijkheid die bevolkingen en nationale politici aan den dag leggen is zonder twijfel het eigenaardigste massapsychologische fenomeen dat zich in decennia heeft voorgedaan in Europa.”
Die lijdelijkheid is er idd. Maar zoals Toets al zegt;
Sinds de Mammoetwet is de algemene kennis van leerlingen zwaar achteruit gegaan, waarschijnlijk idd met het doel om zo dom mogelijke generaties te genereren die zo dadelijk alleen maar blij zijn met de soort leiding waar ze ons mee op willen schepen…
Massapsychologische lijdelijkheid is m.i. alleen maar bij de politici te bespeuren, maar heeft waarschijnlijk meer te maken met dollartekens in de ogen i.v.m. te verwachten en beloofde lucratieve jobs en het “erbij” horen…
Absoluut geen hysterische “Beatlefans” Integendeel…Het verraden voor geld van eigen volk en vaderland !
Hoogverraad zoals al eerder gesteld…
Maar klaarblijkelijk kan ze dat óók niets schelen…
Het lijkt zo óf dat ze zich beschermd weten, ook voor de toekomst óf dat hún emigratieplannen al geregeld zijn…
Denk ‘t laatste, aangezien er inmiddels genoeg gegraaid is. Maar ja, zolang het schip niet gezonken is kan dit nog even door gaan…
Hey Piet,
Voor da’k ‘t vergeet, sterkte af morgen hé…
En wat je laatste opmerking betreft…
Tis toch bekend dat uiteindelijk ‘t leven zinloos is, heb zelf ook geen kids en een heerlijk kosmopolitisch leven geleid, maar tis zoals wel eens gezegd is “ik teken voor tachtig…”
Totdat je 79 bent…Blijkt dat toch ook weer niet te kloppen als je gezond bent…
Tis de drang tot leven hé…
Neem je taai-taai mee… -)
c.u.
Hr School.
Uitmuntend stukje.
Met de laatste zin ben ik het niet helemaal eens.
Ouderen herinneren zich nog de crisis 1935.
De aanloop naar WO2, de opkomende nazi staat.
Evenees gebeurtenissen wat iedereen had moeten zien aankomen. En men zag het heus wel.
Ik denk dat in tijden van naderende rampen de massa het bewustzijn af kan sluiten en blijft hopen op een verlosser.
De macht van de veroorzakers op dit moment is zoveel groter dat we ook nu niet op een verlosser hoeven te reken. Vroeger hadden ze een telegraaf en een bakelieten radio.
Nu hebben ze internet en alle mogelijke communikatie middelen die je kunt bedenken.
Inmiddels bezitten ze al alle geld, wapens en hebben ze de regerings(lijers) al in hun zakken
Wilders wordt nu gezien als de beschermer van het volk tegen de komende financieele en islam ramp die er aankomt. Ondanks dat ik er ook op gestemd heb erger ik me nu dood als ik die lamzakken in het pluche zie hangen.
2011 wordt wordt wilders de man van het jaar dankzij (doe eens normaal) en dat was alles.
Hij kan ook het kabinet niet laten vallen want dan gaan ze gewoon door als minderheden kabinet. Is al vaker voor gekomen. maar hij moet op zijn minst zijn steun intrekken.
En in de media verschijnen om de waarheid te verkondigen ook al zeiken ze hem af.
Persoonlijk denk ik dat de ramp niet meer te voorkomen is. De arbeider zal pas ten strijde trekken als hij niets meer heeft dan honger en dan nog pas nadat er een sterke man is opgestaan en ze op hun plicht wijst.
Nietzsche was uiteindelijk als een deur, kreeg je van een syfilis.
Doet niet af aan ‘s man zijn denkraam, maar alstublieft, het diagnosticeren van een derde stadium patiënt lijkt me zoveel als het orakel van Delphi dicteren als onomstotelijke waarheid.
Daarnaast pretendeerde Nietzsche helemaal nooit en nergens dat hij de waarheid had, het is dan ook erg suf om zijn woorden te herleiden tot dat wat de filosoof nooit en nergens heeft bedoeld.
@Opavan
Denk dat het niet gaat gebeuren, althans, niet hier. Agressie moet ingedamd en voorzien van pillen. Dat dat in combinatie met drugs de gruwelijkste drama’s oplevert…., tja.
Maar daar hebben we ook weer pillen voor.
Ow en als u die doorslikt met alcohol en daarna over de rooie gaat, dan heeft de rechterlijke macht daar alle begrip voor.
Goed om hier maar weer eens op te wijzen heer School.
Ik heb Ernst Kossmann nog persoonlijk gekend. Een buitengewoon aimabele, erudiete en genuanceerde man. Hat is natuurlijk een waarheid als een koe, dat nationale identiteit geen constante is. In de 17e eeuw kende men nog geen pindakaas.. Echter, de manier waarmee de huidige Europese elite omgaat met de democratische grondrechten van de burgers en de wijze waarop men tracht de macht te grijpen zou Kossmann ook verre van zich geworpen hebben.
Wat nu dreigt te gebeuren met de goedkeuring van dat ESM Verdrag, dat slinks een jaar naar voren is gehaald, is het buitenspel zetten van de basis van onze democratie, onze rechtsstaat en onze soevereiniteit.
Ik verzet mij daar hevig tegen, want mijn vader heeft niet de stranden van Normandië bestormd om ons te bevrijden van het juk van de Nazi’s om mij en mijn kinderen over te leveren aan een elite van omhooggevallen ambtenaren, die daar louter zitten zonder enige democratische legitimatie.
Piet Klont zegt:
12 december 2011 om 21:06
Hr Klont al ken ik u niet, ik wens u sterkte en het allerbeste.
Betreffende uw inbreng begrijp ik u goed.
Ben zelf 62 en heb een goed leven gehad.
Hard gewerkt maar alleen gedaan wat ik leuk vond. Heb nu een zeldzame merg ziekte waar niets aan te doen is. Niemand weet hoelang het duurt. Maar dat zal mij ook worst wezen.
Wat mij wel worst is, is de toekomst voor mijn kinderen en klein kinderen. De zin in het leven (als antwoord op uw vraag waarom) vervliegt door kennis. Ik ken mensen die een moslim nog niet herkennen als hij op hun tenen staat. Dit zijn zeer tevreden mensen.
Hoe meer je googeld en infomatie vind op internet hoe minder je hecht aan het leven. Maar al kunnen wij het verschil niet maken op dit blog voor de toekomst van onze kinderen, wat kunnen wij anders?
Iedereen moet doen wat in zijn vermogen ligt en daarom verwacht ik u binnenkort weer op dit blog. Naar mijn overtuiging zelfs iedereen.
Sorry voor wat schrijffouten, maar kon niet meer aan passen…
toetssteen zegt:
12 december 2011 om 22:34
Ik ga beslist niet over de rooie en ben niet van plan pillen te gaan slikken.
Ik ben slechts toeschouwer van een woelige tijd.
Mooi stukje wijsheid Mr. School.
Kort samengevat komt het hierop neer:
De gemiddelde Nederlander Europeaan intresseert het hele gebeuren niets, omdat hij/zij het niet begrijpt.
De gemiddelde Nederlander Europeen begrijpt het niet omdat hij/zij het niets intreseert.
Laat ze toch!
Diegenen die het volgens henzelf wel begrijpen, vechten als koploze kippen vanachter hun toestenbordje.
De stomste Nederlander lacht zich helemaal verrot.
Dus het evolutionere procces zit nu in een gigavernselling. De mens sterft uit door middel van het inzetten van de parasieten die de tussenklassen uitteren in opdracht van en onder toezicht van van de superslimme en superrijke supermensen.
De enigste hoop kan nog zijn de verstotene die altijd al voor eigen kop en op het randje leefde, geen hulp, bijstand en subsidie wilde en zichzelf het hoofd boven water hield.
Waar heb je het over Zande?
Welke godje?
Zande…god wie????? :-)) Achternaam graag.
Zal ik doen en over die zorgkosten.. no way, ik blaas mezelf op als het zover zal zijn.
Wel op een biezonder plekje.
Zande zegt:
12 december 2011 om 20:19
En al proberen al die sociaal-agogische linksflikkers met hun biodynamische leftwing-agitpropgezeik en drammerige eisen tot verschralen van het eigene, ten bate van het vreemde nog zo hard om van Nederland een onherkenbare massa te maken, hun perfide pogingen daartoe zijn vergeefs, mijn zoon van zes eet al spruitjes.
Had ik uw overtuiging maar.
Dit stukje staat wel in schril contrast met andere door u geschreven stukjes.
Maar het Nederland waarin ik ben opgegroeid bestaat al niet meer hoor.
En dan heb ik het alleen nog maar over alle echte Nederlanders.
Kijk alleen maar eens naar alle achter tuinen.
Toen ik 20 was waren er heggen van 30 cm.
Nu ondoordringbare schuttingen van 1.80 m.
Men wilt elkaar niet meer zien en horen.
De soort auto die voor de deur staat is bepalend voor de soort buren.
Nou de mijne is oud en kuis verroest en nog praat er niemand met me. Erg he.
Zande, dat ik het woord pindakaas gebruikte betekende niet dat ik het inhoudelijk met je eerste posting oneens ben. Ik reageerde op hetstuk van J. School.
Natuurlijk ben ik het met je eens dat een deel van onze cultuur ‘onsterfelijk’ is. Maar die cultuur wordt geweld aangedaan door, excusé le mot, de broedmachine die we binnen hebben gehaald en de mensen die dit normaal vinden.
A3an zegt:
12 december 2011 om 22:14
Dank je, kerel!
Je hebt de wijsheid in pacht (pracht) !!
@Opavan: Of u mij nu kent of niet, uw woorden doen mij bijzonder goed en er spreekt levenservaring uit!
Dat u vecht voor uw kinderen en kleinkinderen zegt mij al genoeg, het is alleen al daarom dat ik u steun in de strijd tegen het BoeMohadisme.
Als u begrijpt wat ik bedoel, en dat doet u.
Ik dank u overigens ook voor uw ondersteunende woorden m.b.t. datgene wat mij morgen te wachten staat, ik zelf zit er écht niet op te wachten maar wat moet, dat moet!
@A3an
Zag geen schrijffouten, lees er gewoon overheen tenzij ik iemand wil plagen, hè Trias?
Maar momenteel heeft Trias eelt op zijn ziel en is doende meer te vergaren.
ESM is een nationale schande zo groot als de oceaan diep is.
Er is hoop een hele hoop zelfs.
En de buren die ken ik niet eens, ze kennen ons ook niet, meestal kennen ze zichzelf niet eens.
Ja zulke buurten heb je ook.
Nee dan kun je beter tussen de marocs wonen, die komen direct met tien man om je heen staan en vragen of je soms problemen hebt.
Aardige jongens hoor, vooral als ze stinken.
@Trias Politica zegt:
12 december 2011 om 23:04
Waarom ben je het altijd eens met Zande?
Da’s niet normaal!
Ga een ijgen leven lijden, kerel!
Piet zit niet zo te jammeren. Ben je bang ofzo?
Er zijn er veel die het beter hebben dan jij [denk je] en er zijn er veel die er veel slechter voorstaan.
Maar desondanks sterkte en beterschap.
Uiteindelijk zullen de nieuwe samenlevingen uit gelijkgestemden bestaan met gelijke kwaliteiten. Dit zal resulteren in vernieuwde afgunst van de have nots en zal ook weer leiden tot conflicten. Goddank zullen we dan groepen van gelijkgestemden hebben die dus ook helemaal niets ophebben met het in standhouden van de zwakkeren. Dan zullen we ze opruimen en de nieuwe tijd zal een feit zijn.
Hosanna (sorry Zande)
@3an
Capslock staat aan.
A3an is marokkaan die denken ook dat schreeuwen een argument op zich is! Geintje A3
Gielah
Degene die Nietzsche op wil knopen aan religie komt erg in de problemen.
Ja tenzij we gaan bespreken dat wat @Lucida in een van zijn artikelen eens besprak aangaande Nietzsche.
Haha Toets,
Dát had ik niet in de gaten in mijn “anger”.
Verwijzing naar:
http://atlucida.weblog.nl/author/lucida/
Vraag: waar hangt Lucida momenteel uit? Iemand die zulke artikelen schrijft, moet ze publiceren!
Dit is een alleraardigste van Nietzsche:
“Het parlementarisme, ofwel de officiële toestemming om uit een handvol meningen te mogen kiezen, vindt instemming onder het proletariaat dat graag de indruk wekt zelfstandig te denken en voor zijn mening uit durft te komen. Maar uiteindelijk is het om het even of de kudde een mening krijgt opgedrongen of dat vijf meningen zijn toegestaan.”
@Zande
Lijkt me redelijk on topic, erger, ik vermoed dat het de verklaring is.
@ Wisse:
Ik heb een gloeiende pesthekel aan Zande-censuur daar waar hij nu juist telkens weer het verkeerde voorbeeld geeft.
Hij gedraagt zich als God in Frankrijk, wist mijn prachtige tegenstellingen omdat hij (Hij) er niet van is gediend.
Dat is machtsmisbruik optima forma.
En dan wel lullen over ons kabinet?
Een goedennacht verder!